دکوراسیون

سبک دکوراسیون مینیمال چیست؟ + 9 نکته مهم که باید بدانید!

سبک دکوراسیون مینیمال

تنوع سبک ­های چیدمان بسیار زیاد است و یکی از محبوب­ترین آن­ ها که این­ روزها بسیار ترند شده است سبک دکوراسیون مینیمال می­ باشد. این سبک به دلیل استفاده از حداقل ­ها شهرت یافته و معروف شده است. معنی کلمه مینمیال در فرهنگ لغت حداقل تعریف شده است. طراحی داخلی به سبک مینیمال نیز از حداقل لوازم برای چیدمان محیط استفاده می­ کند.

این سبک مصداق بارزی برای جمله معروف زیبایی در سادگی می­ باشد. با این سبک متوجه خواهید شد که برای داشتن چیدمانی شیک و منحصربه فرد همیشه نباید لوازم زیاد داشته باشید، بلکه می­ توانید با استفاده از رانر و رومیزی سبک زیبایی به دکوراسیون خانه خود بدهید. اگر شما هم جز آن دسته از اشخاصی هستید که از شلوغی اطراف رنج می­برید و دوست دارید محیطی ساده و زیبا داشته باشید، طراحی داخلی به سبک مینیمال بهترین گزینه برای چیدمان خانه شما خواهد بود. ناگفته نماند که می­ توانید علاوه بر منزل، برای ادارات و سازمان ها، دفترهای کار و سایر مکان­ ها هم از آن بهره ببرید.

سبک دکوراسیون مینیمال چیست؟

در دنیای امروزی اکثر مردم با مفهوم مینیمالیسم آشنایت کلی دارند، که شامل از بین بردن چیزها به ابتدایی ترین شکل ممکن و استفاده از آن ها در طراحی داخلی منزل تلقی می شود.
در واقع طراحی دکوراسیون مینیمال بسیار مشابه به طراحی مدرن است و شامل استفاده از ملزومات ساده برای ایجاد فضایی ساده در نظر گرفته می شود. بنابراین می توانید با استفاده از نورزیاد و چیدمان درست مبلمان و کوسن به دکوراسیون مینیمال منزلتان زیبایی دو چندانی را بیقزاید.

محدودیت­ های سبک دکوراسیون مینیمال

این سبک از چیدمان علاوه بر طراحی داخلی، امروزه به یکی از شیوه ­های زندگی نیز تبدیل شده است. این که فکر کنید با انتخاب آن با محدودیت روبه ­رو می شوید کاملا درست است اما محدودیتی که برایتان مشکل­ ساز نخواهد بود. شما با حداقل­ ترین­ ها خانه ­ای شیک و جذاب خواهید داشت. هیچ کم و کاستی برای تان نخواهد بود و نباید به فکر وسیله­ های اضافه باشید.

این سبک به دلیل سادگی که دارد رقیبی برای دکوراسیون داخلی مدرن شناخته می شود. به کارگیری آن امروزه با توجه به کوچک بودن متراژ خانه­ ها بسیار هوشمندانه است؛ چراکه موجب بزرگ به نظر رسیدن فضا خواهد شد. اگر سالن کوچکی دارید یا می­ خواهید برای محیط­ های کوچک یک چیدمان خاص داشته باشید دکوراسیون مینیمال را انتخاب کنید.

اصول و ویژگی­ های سبک دکوراسیون مینیمال

در طراحی داخلی به سبک مینیمال باید محتاط باشید. کوچک­ترین تغییری می­ تواند جلوه آن را بهم بریزد. باید مطابق با اصول آن پیش روید تا مشکلی برای تان ایجاد نشود.

1. حذف اکسسوری­ ها و تزئینات اضافه

Array

زمانی که شما این سبک از چیدمان را انتخاب می­ کنید، بپذیرید که باید از تزئینات اضافه دوری کنید. هیچ اکسسوری نباید در دیزاین به کار گرفته شود. دیوارهای ساده، میزهایی بدون تزئینات جانبی، مبل­ هایی تک رنگ و با حداقل کوسن­، لوسترهای ساده، پرده ­هایی بدون اکسسوری و … همگی دست در دست هم خواهند داد تا دکوراسیونی شیک و جذاب و البته کاملا اصولی داشته باشید.

2. سادگی و بی­ آلایش بودن

این اصلی ­ترین مشخصه این سبک است. طراحی ساده و بسیار کارآمدی دارد که در وسیله­ ها، فضا، هزینه و … صرفه جویی می ­کند. شما در این سبک از طراحی داخلی برحسب نیاز خود عناصر را در فضا قرار خواهید داد. همین امر باعث می­ شود تا آرامش را با وضوح بالاتری احساس و زیبایی را با عمق وجود لمس کنید. هیچگونه ریخت­وپاشی در آن وجود ندارد و برای هر فضایی قابل اجرا است. علاوه بر ساده بودن نحوه قرار گیری لوازم و کم بودن تعداد آن­ ها، شکل مبلمان نیز در آن بسیار ساده بوده و از طرح­ هایی که گوشه­ های تیز دارند یا زاویه دار هستند تا حد امکان استفاده نمی­ شود.

3. انتخاب تم رنگی ساده و بدون پیچیدگی

در طراحی داخلی به سبک مینیمال از روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون منزل استفاده می­ شود. در تم رنگی آن هیچ گونه زرق و برقی برخلاف سبک کلاسیک استفاده نمی­ شود. دیوارها تک رنگ هستند و تماشای رنگ­ ها در فضای آن باعث اذیت شدن چشم­ ها نمی ­شود. هیچ المانی با رنگ قصد خودنمایی دارد و به همین خاطر کاملا یکپارچه است. از بین تمامی رنگ­ های زیبا و چشم نوازی که می­ شناسیم، سفید بیشترین حضور را در این سبک دارد. به عبارتی شما هر رنگی را انتخاب کنید باید در ترکیب با سفید در دکوراسیون استفاده کنید.

نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که هیچ تنوع رنگی واضحی نباید در فضا باشد. نیاز نیست تمامی رنگ­ های مدادرنگی را در این چیدمان مورد استفاده قرار دهید. ترکیب یک الی چند رنگ را بسته به نظر و سلیقه خودتان، همچنین تاثیر روانشناسی رنگ ­ها برگزینید و سپس به کار ببرید. اگر می­ خواهید از کاغذ دیواری هم بهره ببرید باید به سراغ رنگ­ های ملیح و خنثی بروید تا با هر تمی سازگاری داشته باشد. انواع مدل کاغذ دیواری با طرح­ های پیچیده، شلوغ و پررنگ برای چنین سبکی مناسب نخواهد بود.

4. نور و دیگر هیچ

Array

این یک فاکتور بسیار مهم است، وجود نور در چنین سبک دکوراسیون داخلی معجزه خواهد کرد. بگذارید همین ابتدای کار اتمام حجت کنیم، تا جایی که می توانید از نور در بخش­ های مختلف به صورت اصولی استفاده کنید تا جذابیت فضا بیشتر شود و جلوه بیشتری داشته باشد. این بدین معنی نیست که شما سالن را پر از چراغ و لوستر و.. کنید. بلکه باید در عین سادگی فضا را روشن و دل باز نگه­دارید.

بهتر است در نورپردازی سبک دکوراسیون مینیمال، تا حد امکان از نور طبیعی کمک بگیرید. به این منظور باید پنجره­ های بزرگ داشته باشید. از پرده­ های حریر ساده و نازک استفاده کنید که نور به راحتی از آن عبور کند. لوازمی که سطح صافی دارند و نور را منعکس می­ کنند را در بخش ­های مختلفی از خانه بگذارید تا با انعکاس نور فضا را دل باز نشان دهد.

5. حضور متریال طبیعی برای گرمابخشی به فضا

شما می­ توانید بسته به سلیقه و بودجه خودتان، در سبک دکوراسیون مینیمال از متریال طبیعی استفاده کنید. البته متریال جدید و امروزی هم قابل استفاده خواهد بود. می توانید از هر دو مواد طبیعی و مصنوعی نیز یک ترکیب ایده آل به‌ وجود آورید. به شرط اینکه خلاقیت لازم را داشته باشید.

برای مثال: اگر علاقه ­مند به طبیعت هستید و می­ خواهید فضای گرمی داشته باشید پارکت ­های چوبی برای کفپوش شما مناسب خواهد بود. در مقابل اگر نمی خواهید حضور چوب را در خانه احساس کنید از سرامیک برای پوشش کف استفاده کنید. همه چیز قابل تغییر خواهد بود اما باید آگاه باشید که کفپوش انتخابی شما باید رنگ روشنی داشته باشد چرا که در کل فضا غالب می­ شود و نباید موجب تیرگی و کوچک شدن فضا شود.

6. سطوح صاف جذابیت بصری خارق ­العاده

Array

هر سطحی که وجود دارد، از دیوارها گرفته تا میزها و حتی درب کمد و … باید صاف و یکدست باشد. وجود منحنی، اشکال هندسی و پستی و بلندی­، باعث می ­شود تا زیبایی و هماهنگی این سبک بهم بریزد. صاف بودن سطوح یک حس اطمینان و امنیت برای شما فراهم خواهد کرد. این اصل را فراموش نکنید.

9 نکته مهم که در سبک دکوراسیون مینیمال باید بدانید

اگر شما هم این سبک را برای طراحی داخلی انتخاب کردید بهتر است یک سری نکات را در نظر داشته باشید که مهم­ ترین آن­ ها عبارتند از:

  1. برای کابینت ­های آشپزخانه از مدل­ های مدرن و جدید استفاده کنید.
  2. بهتر است دستگیره نداشته و به صورت توکار باشند.
  3. کمدهایی که همسطح با دیوار هستند را انتخاب نمایید.
  4. برای سقف رنگ سفید را انتخاب نمایید با بلندتر به نظر برسد.
  5. اثاثیه باکیفیت را در چیدمان قرار دهید تا ارزش و کیفیت آن با نگاه قابل لمس باشد.
  6. از یک یا دو گلدان با گل­ های طبیعی جهت جلوه بخشیدن بیشتر به محیط استفاده نمایید.
  7. طرح­ مبل­ ها و سایر المان­ ها شما بهتر است کاملا ساده و به دور از هرگونه پیچیدگی باشند.
  8. فرش ایرانی برای این نوع از دکوراسیون مناسب نیست. فرش ­هایی با تناژ رنگی روشن و طرح ساده بهترین انتخاب هستند.
  9. چراغ­ های توکار برای تامین نور مورد نیاز ایده آل خواهد بود.

سخن پایانی

خانه محل امنی برای آسایش و استراحت شما است. بسیار اهمیت دارد که مطابق با سلیقه شما چیده شود. اگر به هردلیلی فکر می­ کنید نمی­ توانید با سادگی و بی­ آلایشی این سبک کنار بیایید بهتر است آن را انتخاب نکنید. اما چنین چیدمانی باعث می­ شود به آرامش ذهنی و جسمی در فضا برسید. جلوه آن با وجود اندک مبلمانی که دارد بسیار فوق­ العاده بوده و همگان را مجذوب خود می ­کند.

علاوه بر رنگ­ های روشن در صورت تمایل می­ توانید از رنگ­ های تند و شاد هم در این سبک استفاده کنید. از این رو مجموعه رویا گالری یکی از مجموعه هایی است که می تواند در جهت به کارگیری سبک دکوراسیون مینیمال به افراد کمک زیادی کند.

سوالات متداول

اصول و ویژگی­ های سبک دکوراسیون مینیمال چیست؟

حذف اکسسوری­ ها و تزئینات اضافه – سادگی و بی­ آلایش بودن – سادگی و بی­ آلایش بودن و…

9 نکته مهم که در سبک دکوراسیون مینیمال باید بدانید

برای کابینت ­های آشپزخانه از مدل­ های مدرن و جدید استفاده کنید – بهتر است دستگیره نداشته و به صورت توکار باشند – کمدهایی که همسطح با دیوار هستند را انتخاب نمایید – برای سقف رنگ سفید را انتخاب نمایید با بلندتر به نظر برسد و…

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *