دکوراسیون

4 راز روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون

روانشانسی رنگ ها در دکور منزل

روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون جزء ابتدایی‌ ترین تفکر در ارتباط با رنگ‌ ها در دکوراسیون داخلی، جلوه بصری آن است. در واقع ما انسان‌ ها در هر شبانه‌ روزی که طی می‌ کنیم شاهد هزاران رنگ مختلف در مکان‌ های متفاوتی هستیم و قاعدتاً این ارتباط چشمی فراوان با دنیای زیبای رنگ‌ ها سبب گشته است که هر رنگ، اثر خاصی را بر روحیه ما بگذارد.

به‌ طور کلی می‌ توان گفت که ما تمام ساعات روز خود را در مکان‌ های مختلفی از جمله خانه، محل کار، باشگاه، کافه و… سپری می‌ کنیم استفاده از کوسن در دکوراسیون منزل به کمک هر یک از  رنگ های موچود جلوه خاصی را برای شما تداعی می کند و از لحاظ روانشاسی حس خوبی را به شما در محیطی که قرار دارید منتقل می کند.

وجود رانر در چنین دکوراسیونی به کمک رنگ‌ های خاص خود، موجب انتقال احساسات مختلفی به آدمی می‌ شود، به عنوان مثال می‌ توان گفت که رنگ‌ های به کار رفته در دکوراسیون داخلی منزل مسکونی باید پر از آرامش باشد و تنش و اضطراب را از فرد دور کند؛ و یا رنگ هایی که برای طراحی دکوراسیون داخلی محل کار از آن ها کمک گرفته شده نباید مخل تمرکز افراد باشد و می بایست از شلوغی بیش از اندازه جلوگیری کند و همچنین تا حدودی فضا را رسمی نشان دهد.

در واقع تمام این مسائل مهم بخشی از دنیای جذاب روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون محسوب می شود که اگر علاقه‌ مندید بیشتر با آن آشنا شوید تا پایان این مطالب ما را همراهی کنید.

راز اول، اثر رنگ در دکوراسیون

Array

ابتدایی‌ ترین تفکر در ارتباط با رنگ‌ ها در چیدمان کوسن، جلوه بصری آن است. در دکوراسیون داخلی منزل است که انتخاب و ترکیب درست رنگ‌ ها، از جمله رنگ‌ های مکمل و یا متضاد می‌ تواند در بهتر نشان دادن دیزاین طراحی شده مؤثر باشد. نکته مهم در اینجا این است که متضاد این موضوع نیز به وفور وجود دارد، چرا که انتخاب رنگ‌ های نامناسب می‌ تواند بهترین دیزاین طراحی شده را تخریب کند و در مقابل چشمان بیننده بد جلوه دهد.

همچنین شما می‌ توانید به کمک رنگ‌ ها، فضا را بزرگتر و یا کوچک تر از اندازه واقعی خود نشان دهید. هر چقدر که رنگ‌ های روشن‌ تری را برای طراحی دکوراسیون داخلی استفاده کنید، باعث بزرگتر نشان دادن فضای مورد نظر می‌ شوید. روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون ثابت کرده است که رنگ‌ ها حتی می‌ توانند در روشن و پرنورتر نشان دادن فضا مؤثر باشند.

در واقع رنگ‌ های روشن به واسطه آن که نور را بازتاب می‌ کنند، فضا را بسیار پرنور‌تر نشان می‌ دهند. وجود نور نسبتا زیاد در محیط  و به خصوص در کنار رنگ‌ های روشن، احساس طراوت و شادابی و سرزندگی را به افراد منتقل می‌ کند. برعکس این مسئله نیز صادق است؛ استفاده از رنگ هایی با تناژ تیره، از آن جا که نور را به خود جذب کرده باعث می‌ شود که فضا تاریک و کم نور نشان داده شود.

راز دوم، انتخاب درست

زمانی که شما می خواهید توسط انواع مدل تزیینات چوبی سبک دکوراسیون داخلی منزل خود را تغییر دهید دنیای روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون به شما کمک بسزایی می کنند اما رنگ ها در عین سادگی، پر از پیچیدگی و نکات ظریف هستند. در این زمینه، شما بایستی علاوه بر توجه به علاقه‌ مندی‌ های خود، به اثرات آن‌ ها نیز توجه نمایید.

به عنوان مثال ممکن است که شما به رنگ‌ های تیره علاقه زیادی داشته باشید، اما استفاده از این رنگ‌ ها، در محیطی که هر روز آن را می‌ بینید و در آن زندگی می‌ کنید اثرات منفی و مخربی را بر روحیه شما تحمیل می‌ کند. بدین سبب طبق اصول روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون بهتر است که با انتخابی درست و معقولانه از اتفاقات ناگوار روحی پیشگیری کرد.

مسئله بعدی این است که ابتدا بررسی کنید مکانی که قصد طراحی دکوراسیون داخلی آن را دارید به چه منظوری استفاده می‌ گردد. روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون برای قسمت‌ های مختلف هر خانه و یا مکان‌ های مختلف رسمی و غیررسمی قواعد و قوانین مخصوص خود را دارد. با توجه به این مسئله، انتخاب درست رنگ در طراحی دکوراسیون، وابسته به مکان مورد نظری است که قصد دیزاین کردن آن را دارید.

راز سوم، هر رنگ، احساس خاصی را منتقل می کند!

Array

جهان شگفت‌ انگیزی که در آن زندگی می‌ کنیم مملو از رنگ های متنوع و جذابی است که حتی می‌ توانیم بگوییم تنوع در رنگ‌ ها بیشمار و نامحدود است. در میان این گستره رنگی بی‌ انتها، رنگ‌ هایی وجود دارند که تا حدودی بیش از باقی رنگ‌ ها در زندگی روزمره ما به چشم می‌خورند، و یا رنگ‌ های نسبتا اصلی هستند، که رنگ‌ های بسیاری از آن‌ ها مشتق می‌ شود.

این رنگ‌ های اصلی هر کدام قادر هستند تفاوتی را در کوسن نشیمن ایجاد کنند که احساس خاصی را به ما منتقل می کنند. پیرو این مطلب به بیان اثرات برخی رنگ‌ ها در دنیای جذاب و گیرای روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون می‌پردازیم.

رنگ زرد

اگر فکر می‌ کنید که به تازگی در حال دست و پنجه نرم کردن با افسردگی هستید، بدون هیچ مکث و درنگی رنگ زرد را در دکوراسیون داخلی که هر روز بیشتر آن را شاهد هستید، به کار ببرید. این رنگ به خوبی افسردگی را کاهش می‌ دهد و باعث مثبت اندیشی و تفکر خوش بینانه می شود. همچنین این رنگ باعث می‌ شود که تفکر شما را خلاق تر کند و کمک کند که تفکری واضح و شفاف داشته باشید.

 رنگ قرمز

این رنگ باعث بالا رفتن سطح انرژی می‌ شود و وجود آن در فضا آدرنالین را در بدن بیننده افزایش می‌ دهد. همچنین روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون بیان می‌ کند که وجود رنگ قرمز در فضا سبب می‌ گردد که اعتماد به نفس و قدرت و جاه طلبی افرادی که در آن فضا وقت گذرانی می کنند افزایش یابد. علاوه بر این، رنگ قرمز اشتها را افزایش می‌ دهد، با توجه به این موضوع، صاحبان کافه ها و رستوران ها سعی کنند حتما از آن استفاده کنند تا شاهد اثرات مثبت آن در کسب و کار خود شوند. این رنگ باعث برانگیختگی احساس صمیمیت می‌ شود و افراد  را به صحبت کردن با یکدیگر مشتاق خواهد کرد.

رنگ آبی

طبق اصول روانشناسی رنگ ها در منزل، رنگ آبی، در مدل کوسن رنگی است که به خوبی احساس آرامش را به افراد منتقل می‌ کند و اضطراب و تنش را از آنان دور می‌ کند. همچنین رنگ آبی اثر مثبتی را بر روی کودکان بیش فعال می‌گذارد، چرا که تا حدودی از بیش فعالی آنان و اثرات مخربی که می‌ تواند داشته باشد می‌ کاهد.

با توجه به ذکر این نکات، استفاده از این رنگ در اتاق خواب و استراحت و اتاق خواب کودکان می‌ تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. همچنین لازم به ذکر است که صاحبان کافه و رستوران بهتر است از این رنگ برای طراحی دکوراسیون داخلی محل کار خود استفاده نکنند؛ چرا که این رنگ اثری کاملا متقابل با رنگ قرمز دارد و باعث کاهش اشتها می‌ گردد.

 رنگ سبز

Array

رنگ سبز، رنگی آرام‌بخش است و استرس را از افراد می‌ زداید. احساس استراحت و صلح و صمیمیت از دیگر اثرات مثبتی است که استفاده از رنگ سبز با خود به ارمغان می‌ آورد. این رنگ تداعی طبیعت است و روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون بیان می‌ کند که بهترین حالت به کار گیری رنگ سبز در دکوراسیون داخلی، استفاده از گل‌ها و گیاهان خانگی است، اما می‌توان عناصر مختلفی که در دکوراسیون داخلی استفاده می‌ شوند را نیز به رنگ سبز انتخاب کرد. ترکیب این رنگ، به همراه رنگ های زرد و آبی، از نظر روانشناسی یک ترکیب بی‌ نظیر و لبریز از احساسات مثبت است.

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی، به عنوان یک رنگ گرم در محیط سبب می‌ شود که احساس تعامل و ارتباط و گفتگو های صمیمانه افزایش یابد. از دیگر فواید این رنگ از نظر روانشناسی می‌ توان به تحریک و تقویت عواطف اشاره کرد. بدین سبب طبق روانشناسی رنگ ها در منزل استفاده از رنگ نارنجی در بخش‌ هایی از خانه مانند اتاق نشیمن می‌ تواند بسیار مفید و البته جذاب واقع شود.

 رنگ بنفش

این رنگ باعث می‌ گردد قسمت حل مسئله در مغز تحریک شود و خلاقیت را به تفکر افراد می بخشد. و از این رو این رنگ مناسب دکوراسیون منزل برای عید است. در واقع برای فضا هایی که برای تصمیم‌گیری و اندیشیدن و تعامل از آن ها استفاده می‌ کنید می‌تواند یک انتخاب هوشمندانه باشد. اما دقت کنید که در استفاده از رنگ بنفش زیاده روی نکنید! چرا که استفاده افراطی از رنگ بنفش باعث ایجاد احساس ناامنی در افراد می‌ شود.

راز چهارم، از روابط بین رنگ ها کمک بگیرید.

Array

بین رنگ‌ ها روابطی مانند رنگ‌ های متشابه و مکمل وجود دارد که باعث می‌ شود شما بتوانید راحت‌تر دکوراسیون داخلی دلخواه تان را طراحی و اجرا کنید. روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون در این زمینه نیز قواعد مخصوص به خود را دارد که بهره‌گیری از آن‌ ها خالی از لطف نیست.

سخن پایانی

همان طور که اشاره شد رنگ‌ ها نقش بسزایی در دکوراسیون داخلی دارند. اما در کنار توجه به روانشانسی رنگ‌ ها در دکوراسیون باید به لوازم خانگی و دکوری که استفاده می‌ کنید و هارمونی میان آن‌ ها نیز توجه داشته باشید. یکی از لوازم کاربردی و دکوری که می‌توانید برای فضای منزل خود تهیه کنید رانر و کوسن هستند که فضای منزل را گرم‌تر و صمیمی‌ تر نشان می‌ دهند. برای مشاهده و خرید جدید‌ترین رانرها و کوسن‌ها به شما پیشنهاد می‌ کنیم که حتما به وب سایت رویا گالری مراجعه نمایید.

رنگ زرد چه تاثیری در دکوراسیون داخلی منزل دارد؟

رنگ زرد به خوبی افسردگی را کاهش می‌ دهد و باعث مثبت اندیشی و تفکر خوش بینانه می شود. همچنین این رنگ باعث می‌ شود که تفکر شما را خلاق تر کند و کمک کند که تفکری واضح و شفاف داشته باشید.  

4 راز روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون چیست؟

راز اول، اثر رنگ در دکوراسیون - راز دوم، انتخاب درست. برای کسب اطلاعات بیشتر وارد مقاله شوید.

میزان رضایت شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *